Wilt u een woning kopen/huren of verkopen/verhuren dan moet u rekening houden met een hele hoop zaken. Hieronder vindt u een aantal algemene begrippen en FAQ’s van belang bij de verkoop of verhuur.
Hebt u vragen over onderstaande topics of staat uw vraag hier niet tussen? Aarzel niet om me te contacteren, ik help u graag verder.
Algemeen
Het keuringsverslag , afgeleverd na de keuring van de elektrische installatie, geeft informatie over de staat van de elektrische installatie, zodat de nieuwe eigenaar indien nodig de installatie kan aanpassen om zijn veiligheid te garanderen. Een keuringsverslag is in principe 25 jaar geldig op voorwaarde dat er geen wijziging of uitbreiding werd aangebracht aan de elektrische installatie. Dit document moet bij het verkoopdossier worden gevoegd. Enkel een erkend keuringsorganisme mag de keuring uitvoeren.Verhindert een negatief keuringsverslag de verkoop?
Neen, een negatief keuringsverslag verhindert de verkoop niet. De notaris zal echter wel verplicht zijn om dit te melden aan een erkend keuringsorganisme. De nieuwe eigenaar zal in principe het nodige moeten doen om de elektrische installatie conform de opgelegde voorschriften in orde te maken. Het keuringsverslag vermeldt normaalgezien de datum waartegen de nieuwe keuring moet worden uitgevoerd.Meer info kan u terugvinden op: www.notaris.be.
Kijk ook op: www.notaris.be/rekenmodules/aankoop, deze rekenmodule geeft een indicatie van de te verwachte aktekosten.